temcorubber logo

با انواع کیبورد سیلیکونی آشنا شوید!

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

کیبورد دزدگیر اماکن

با انواع کیبورد سیلیکونی آشنا شوید!

در مقاله ی 0 تا 100 کیبورد سیلیکونی با ویژگی ها، مزایا و اجزای اصلی کیبوردهای سیلیکونی آشنا شدیم و کمی هم درباره ی انواع مختلف این کیپد ها صحبت کردیم. در این مقاله تلاش می کنیم علاوه بر انواعی که پیشتر به آنها اشاره شد، چند نوع دیگر را نیز به شما معرفی کنیم. امیدواریم خواندن این مقاله به شما کمک کند تا آگاهانه تر در مسیر خرید یا سفارش ساخت کیپد مورد نیازتان گام بگذارید.

در صورتی که به دنبال سفارش و ساخت قالب صفحه کلید سیلیکونی هستید و یا قصد چاپ بر روی کیپد سیلیکونی خود را دارید با تمکو رابر تماس بگیرید.

گروه صنعتی تمکو رابر به عنوان اولین و تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی در ایران مفتخر است که کلیه ی خدمات طراحی، ساخت و چاپ بر روی صفحه کلید سیلیکونی را با طراحی رایگان و در هر تیراژی که مد نظر شماست در ارزان ترین حالت ممکن ارائه می دهد.

انواع کیبورد سیلیکونی

همانطور که در مقاله ی قبلی هم اشاره کردیم سیلیکون با خواص منحصر به فرد خود به طراحان و تولید کنندگان این قدرت را داده است که با به کار بردن این ماده برای طیف وسیعی از نیازها و محیط های گوناگون در فرم ها و رنگ های نامحدود بتوانند جوابگوی تقاضای مشتریان خود از هر صنعتی باشند.

انواع کیبورد سیلیکونی

اما این تنوع و انعطاف فوق العاده یک جنبه ی منفی نیز دارد و آن این است که بسیاری از مشتریان نمی دانند که با چه دریایی از انتخاب ها روبرو هستند و در بسیاری از مواقع برای رفع نیازهای مختلف تنها به سفارش یک یا دو نوع اکتفا می کنند. در حالیکه برای پاسخ هر نوع نیاز آنها گزینه های بهتری وجود دارند. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز با این مشکل مواجه می شوند که مشتریان آنها گاهی آنچنان به استفاده از یک نوع متریال یا تکنولوژی عادت کرده اند که تلاش برای قانع کردن آنها برای امتحان گزینه ای که برای هر دو طرف سود بیشتری به همراه داشته باشد بی فایده است.

یک راه برای رهایی از این وضعیت این است که سطح آگاهی مصرف کنندگان صفحه کلیدهای سیلیکونی از امکانات موجود حال حاضر بالاتر رود و تولید کنندگان نیز بهتر بتوانند دانش خود را همیشه به روز نگه دارشته و در انتقال دیدگاه خود به مشتریان از زبان استاندارد شده ای استفاده کنند.

ما در مقاله ی پیش رو در پی آن هستیم که قدیمی کوچک در این مسیر بزرگ برداشته و اندکی به دانش موجود در این حیطه بیفزاییم.

پس لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گروه صنعتی تمکو رابر تنها ارائه دهنده ی خدمات چاپ بر روی کیپدهای سیلیکونی در ایران است. با ما تماس بگیرید تا نیازتان را به بهترین وجه و با کمترین قیمت برآورده کنیم.

دسته بندی انواع کیبورد سیلیکونی

دسته بندی کیپد های سیلیکونی را می توان به شیوه های مختلف دسته بندی کرد مثل تقسیم بندی بر اساس روش تولید، شرایط و محیط استفاده، روش چاپ، نوع سوییچ، قابلیت استفاده ی پزشکی، نوع متریال مورد استفاده و موارد دیگر.

در این مقاله ما چند نمونه از صفحه کلیدهای سیلیکونی را بر اساس ویژگی های کاربردی آنها دسته بندی می کنیم. برای خواندن درباره ی دیگر دسته بندی ها می توانید روی لینک هر نوع دسته بندی کلیک کنید تا به صفحه ی مرتبط با آن دسته بندی منتقل شوید.

انواع کیپد سیلیکونی

کیبوردهای سیلیکونی در انواع و ابعاد مختلف برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین مزیت این صفحه کلیدها این است که می توانند در برابر رطوبت، آب و سایر مایعات بدون آسیب دیدن مقاومت کنند. انواع دیگر صفحه کلیدها این ویژگی را ندارند و بسیاری از آنها ممکن است در این محیط ها آسیب ببینند. کیبوردهای سیلیکونی اغلب برای کنترل ماشین آلات مورد استفاده در محیط مرطوب یا پر گرد و خاک، تجهیزات آزمایشگاهی و حتی کامپیوترهای تخصصی و در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی به کار می روند.

انواع کیبورد سیلیکونی به دلیل طراحی مهر و موم شده(Sealed) برای استفاده در این محیط ها ایده آل هستند. این کی پدهای سیلیکونی می توانند به صورت تخت(Flat) طراحی شوند تا در کاربردهای بیمارستانی، شستشو و ضدعفونی کیبورد آسان شود.

تمام صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی مهر و موم شده(sealed) هستند و مایعات و گردوخاک درون آنها نفوذ نمی کنند و در نتیجه دارای استاندارد IP66 و IP67 می باشند. لاستیک سیلیکونی یک ماده مصنوعی است که کاملا ضد آب است و در صفحه‌کلید از آن به عنوان پوسته ای استفاده می‌شود که کلیدها و همچنین مدارهای زیرین را می‌پوشاند. هیچ مایعی نمی تواند از این لایه لاستیکی سیلیکونی عبور کند بنابراین مدارهای الکتریکی همیشه خشک خواهند ماند. همین ویژگی باعث شده است که کیبوردهای لاستیکی سیلیکونی به گزینه ای محبوب برای بیمارستان ها و مراکز درمانی تبدیل شوند.

کیپد سیلیکونی رسانا

دکمه ی کیبورد سیلیکونی رسانا در قسمت زیرین خود دارای یک دیسک رسانا از جنس کربن، مس و یا طلا است. این قرص یا دیسک کوچک نیمه رسانا همراه با مخلوط ذرات کربنی و لاستیک سیلیکونی، پیش قالبگیری شده اند. این مخلوط به مقدار کافی ذرات کربن دارد و به همین دلیل سطح تقریباً رسانایی را ایجاد میکند، اما مقدار کافی لاستیک سیلیکونی هم در آن وجود دارد که ذرات کربن را در کنار هم نگه میدارد. در طول عملیات نهایی قالبگیری، یک قرص یا دیسک کوچک به صورت دائمی در زیر لایه رویی صفحه کلید، در مکان هرکدام از سویچ ها نصب میشود.

انواع کیبورد سیلیکونی

قرص ها، با همان روشی که برای قرار دادن مغزی در فرایند ساخت اتصالات الکتریکی یا پایانه ها استفاده میشود، درون قالب جایگذاری میشوند.با فشردن دکمه، این دیسک به سمت پایین حرکت کرده و باعث برقراری جریان در مدار می شود. بنابراین، صفحه کلید لاستیکی سیلیکونی را می توان مستقیماً با PCB یا FPC مونتاژ کرد تا یک مدار الکترونیکی کامل را تشکیل دهد.

هنگامی که دکمه ی کیبورد فشرده می شود، مخروط نیرو(Force cone) روی یک نقطه فشار می آورد و سپس به جای خود بازمیگردد و به این ترتیب حس ضربه برای کاربر ایجاد می شود. مخروط نیرو باید نازک بوده تا قابلیت انعطاف داشته باشد و بتواند حس ضربه را ایجاد کند. برای صفحه کلید لاستیکی رسانا، باید از لاستیک نرم یا دارای سختی کم استفاده شود تا مخروط نیرو بتواند بارها بدون پاره شدن خم و راست شود.

کیپدهای سیلیکونی رسانا بدلیل مکانیزم مخروط نیرو توان تحمل نیروی کمی را دارند و در صوت اعمال فشار بیش از حد در مدت طولانی به  راحتی خراب می شوند. مقدار مجاز نیروی اعمال شده به کلیدهای کیبورد سیلیکونی رسانا به طور معمول بین 60 تا 200 گرم است.

گروه صنعتی تمکو رابر تنها تولیدکننده ی کربن پیل و کیپد سیلیکونی رسانا در کشور بوده و 0 تا 100 تولید کیپد سیلیکونی را با طراحی رایگان در هر تیراژی برای شما انجام می دهد.

انواع کیبورد سیلیکونی

کیبورد سیلیکونی نارسانا

صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا ممکن است ظاهری شبیه به صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا داشته باشند. اما در باقی ساختارشان تفاوتهای قابل توجهی با آنها دارند. صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا همانند یک عملگر مکانیکی کار میکنند و بر اساس یک مکانیزم سویچ، مانند سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع عمل می کنند.

در هنگام فشرده شدن کلیدهای کیبورد صفحه کلید یک سویچ الکتریکی بسته تشکیل می شود. به این ترتیب، قرص رسانا به صورت فیزیکی با رساناهای متداخل روباز در برد مدار چاپی متصل میشود. ساختار بسته سویچ در مراحل پایانی مسیر تولید لایه رویی صفحه کلید ساخته میشود و سطح قرص باید با برد مدار چاپی موازی باشد تا سویچ آماده شود.

از آنجایی که هیچ قرص نیمه رسانایی در زیر لایه ی بالایی کلید وجود ندارد، حس ضربه به جای مخروط نیرو، توسط سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع ایجاد میشود. لایه‌ رویی صفحه کلید سیلیکونی رسانا ضخیم تر از همین قسمت در کیبوردهای سیلیکونی نارسانا است. وجود این لایه سبب انعطافپذیری کمتر صفحه کلید، افزایش استحکام و کاهش احتمال پارگی یا ترک خوردن میشود.

در کیپد نارسانا دیگر محدودیتهای مخروط نیرو وجود ندارد و  محکم تر بودن آنها باعث می شود کاربر احساس استحکام بیشتر و لرزش بسیار کمتری را تجربه کند. مقدار مجاز نیروی اعمال شده به کلیدهای کیبورد سیلیکونی نارسانا به طور معمول بین 240 تا 2000 گرم است.

سری بک لایت (Backlight) یا نور پس زمینه

آن دسته از صفحه کلیدها که به سری های Backlight یا نور پس زمینه معروف هستند به منظور بهبود دید در تاریکی و همین طور دید واضح تر در روز تولید شده اند. سری های Backlight بیشتر برای طرح هایی مناسب هستند که از ابتدا آن ها را به گونه ای طراحی کرده و ساخته اند که با نور پس زمینه نمای بهتری داشته باشند. اما به طور کلی می توان برای بیشتر صفحه کلیدها از انواع Backlight استفاده کرد.

کیبورد سیلیکونی

سری دوراکت (Duracoat)

نحوه کارکرد سری دوراکت (Duracoat) به این شکل است که یک لایه ی پلیمری بر روی سطح صفحه کلید سیلیکونی پاشیده می شود. پس از این مرحله، لایه پلیمر که روی سطح پاشیده شده به واسطه فرآیند ولکانیزاسیون در دمای تقریبی 200 درجه سانتیگراد به سطح صفحه کلید سیلیکومی متصل می شود. پس از آنکه صفحه کلید لاستیک سیلیکونی مرحله دوراکت (Duracoat) را با موفقیت به پایان رساند ، در واقع میتوان گفت که یک نمونه شبیه سازی شده‌ی کامل از قالب صفحه کلید سیلیکونی را خواهیم داشت. سری دوراکت (Duracoat) در کنار سری های بک لایت (Backlight) استفاده میشوند تا با ترکیب شگفتی های این دو سری، بتوان از بالاترین کیفیت برای رنگ و گرافیک یک صفحه کلید بهره مند شد.

سری Encap

سری انکپ (Encap) انقلابی در صنعت صفحه کلید لاستیکی سیلیکون به وجود آورد. طراحی و ساخت سری انکپ (Encap) به گونه ای است که در آن از مواد پیچیده‌ای استفاده می شود. این ماده ی ویژه همان پلیمر مایع با قابلیت های شیمیایی بهتر و بهینه تر است که امروزه روی انواع صفحه کلیدهای لاستیک سیلیکونی مورد استفاده قرار میگیرد.سری های انکپ (Encap) تمام مزایای صفحه کلیدهایی که با استفاده از لاستیک سیلیکونی و یا با استفاده از پلاستیک طراحی و تولید شده اند را کنار هم قرار داده است.

کیبورد سیلیکونی

برخی از مزایای این صفحه کلیدها نسبت به صفحه کلیدهای پلاستیکی عبارتند از:

  • چاپ صفحه کلید بهبود یافته
  • صرفه جویی در هزینه ی مونتاژ
  • مقاومت عالی در برابر سایش و خوردگی دکمه ها
  • پیوند عالی بین لاستیک سیلیکون و پلیمر

تحلیل و بررسی سری Plas صفحه کلیدهای سیلیکونی

روش تولید سری Plas به این گونه است که صفحه کلید پلاستیکی که قبلا قالب زده شده است را روی صفحه کلید لاستیک سیلیکون می چسبانند. چسب مخصوصی که در این فرایند به کار میرود صفحه کلید را برای چسباندن الاستومر سیلیکون و صفحه کلید پلاستیکی که قالب گیری شده بود آماده میکند. با استفاده از دستگاه های پیشرفته چسب به خوبی بین این دو ماده پیوند می خورد. سری Plas تمام مزایای صفحه کلید لاستیکی سیلیکون و پلاستیک را با هم ترکیب می کند و شگفتی دیگری می آفریند.

برخی از مزایای این صفحه کلیدها عبارتند از:

  • میتوان هر شکل دلخواهی را پیاده سازی کرد
  • امکان استفاده از گرافیک زیبا بر روی سطح اول یا دوم
  • صرفه جویی در هزینه مونتاژ
  • پیوند عالی بین پلاستیک و لاستیک

 فرآیند SCS : پوشش پاریلین  

سیستم ساختاری پوشش پاریلن : سیستم ساختاری پوشش پاریلن به این شکل است که یک لایه محافظ و با دوام را روی صفحه کلید ایجاد می کند.

ویژگی های این روش عبارتند از:

  1. تبلور بالا و وزن مولکولی
  2. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض جریان هوا در دمای 100 درجه سانتیگراد برای مدت 100000 ساعت
  3. در هر حلال آلی تا دمای 50 درجه سانتی گراد حل نمیشود
  4. پایداری خوب در شرایط خلا
  5. مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی و اشعه.
  6. دارا بودن قابلیت های عالی دی الکتریک
  7. در برابر ضربات بیش از 100 پوند در دمای 160 درجه سانتیگراد مقاومت می کند
  8. کمترین میزان انتقال رطوبت ( کمتر از 90% )

کی پد سیلیکونی تمکورابر

فرآیند SCS : پردازش CVD

CVD مخفف رسوب مواد شیمیایی است. که معادل صحیح آن در زبان انگلیسی عبارت Chemical Vaper/Vacuum Deposition میباشد.

از ویژگی های این روش نیز میتوان به عناوین زیر اشاره کرد:

  1. پوشش بسیار دقیق و نازکی را روی صفحه کلید ایجاد منیکند در حدود μm 0.2 تا μm75
  2. تقریباً روی هر سطح ماده قابل پوشش و تعمیم است.
  3. فرآیند بدون پخت مرحله ای انجام میشود تا صفحه کلید متحمل هیچ فشاری نشود
  4. تقریباً محدودیتی در سطح شکل و گرافیک نهایی وجود ندارد.
  5. مواد قابل اشتعال را نیز می توان پوشش داد
  6. پوشش بدون هیچ گونه سوراخی خواهد بود و دلیل آن این است که نیازی به حلال نیست.

 

کی پد سیلیکونی تمکورابر

کیبوردهای صنعتی سیلیکونی

کیبوردهای صنعتی برای کار در شرایط سخت طراحی شده‌اند به طوری که باید در برابر آب، گرد و غبار، خاک، روغن و مواد شیمیایی مقاوم باشند. این کیبوردها معمولا در HMI (رابط کاربری ماشین انسان)، پایانه‌ها، کنسول‌ها، کیوسک‌ها، چرخ دستی‌های پزشکی و گوشی‌های موبایل وجود دارند. برخی از کیبوردهای مورد استفاده در مکان‌های عمومی، می‌توانند در برابر خرابکاری عمدی(Vandalism) مقاوم باشند.

کیبوردهایی که در محیط‌ های صنعتی پر خطر استفاده می‌شوند اغلب دارای پوشش سختی هستند تا مقاومت بالایی در برابر شوک و انفجار داشته باشند. کیبوردهای صنعتی را می‌توان با پاک کننده‌های صنعتی و مواد شیمیایی تمیز کرد. ویژگی دیگر کیبوردهای صنعتی سیلیکونی این است که کاملاً متناسب با محیط های کاری مختلف طراحی شده‌اند.

کیبورد سیلیکونی

انواع کیبورد سیلیکونی صنعتی:

کیبورد با نور پس زمینه: دارای نور LED کم مصرف و گارانتی مادام العمر.
کیبورد دارای دسکتاپ: صفحه کلید با محفظه فولاد مقاوم، فولاد ضد زنگ یا پلی استایرن با خاصیت ضد ضربه بالا
کیبورد با قابلیت اتصال به پنل: قابلیت نصب آسان. دارای حاشیه برای محافظت از لبه‌های کیبورد.
کیبورد کوچک سیار: برای استفاده در مکان‌های جمع و جور مانند وسایل نقلیه.

گروه صنعتی تمکو رابر تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی رسانا و تنها ارائه دهنده ی خدمات چاپ بر روی انواع کیبورد سیلیکونی در کشور است. مهندسین زبده ی ما با تجربه ی یک دهه فعالیت در صنعت قالبسازی سیلیکون و پلاستیک و خدمات چاپ، آماده اند تا از ابتدای مرحله ی طراحی تا انتهای فرآیند تولید همراه شما باشند.

انواع کیبورد سیلیکونی

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo